Logopedická péče
Prevence
logopedická péče je zaměřena na předcházení vzniku řečových vad výběrem činností rozvíjejících artikulační obratnost mluvidel, pasivní i aktivní slovní zásobu, cit pro stavbu věty. Komunikační schopnost není rozvíjena izolovaně, ale ve spojitosti s rozvojem zrakového a sluchového vnímání, grafomotoriky, jemné i hrubé motoriky. Cílený nácvik vychází ze hry, provádím jej u dětí od 3 let věku.
Diagnostika
je prováděna při první návštěvě v rozsahu přibližně 45 minut s využitím logopedických a speciálně pedagogických testů. Součástí diagnostiky je rozhovor s rodiči pro získání podrobnější rodinné a osobní anamnézy.
Otázky se týkají: motorického vývoje dítěte – kdy začalo lézt, sedět, chodit
příjmu potravy – případné obtíže při kojení, polykání, žvýkání, kousání
rozvoje řeči – první slůvka, věty
výskytu řečových vad v rodině
atd.
Terapie
stanovena na základě výsledků diagnostiky
Struktura sezení se odvíjí od typu a stupně narušené komunikační schopnosti:
- opožděný vývoj řeči
- dyslalie – nesprávná výslovnost jedné nebo více hlásek
- vývojová dysfázie
- koktavost, breptavost
- rozvoj komunikační schopnosti u jedinců s mentálním postižením, autismem, DMO
- stimulace komunikační schopnosti u lidí po cévní mozkové příhodě, příp. po úraze
- předškolní příprava – rozvoj sluchového a zrakového vnímání, slovní zásoby, logického myšlení, koncentrace pozornosti, grafomotoriky
Poradenství
řešení potíží v souvislosti s narušenou komunikační schopností u dětí a dospělých |